19 مه 2022 - پس از 20 سال تکمیل تکنیک خود، محققان بزرگترین سایت برنامه ی پیوند سلول های جزایر در جهان گزارش دادند که این روش درمانی ایمن، قابل اعتماد و تغییر دهنده ی زندگی برای گروهی از افراد مبتلا به دیابت است که به سختی بیماریشان قابل کنترل می باشد.

محققان گزارشی از بقای بیماران، بقای پیوند، استقلال از انسولین و محافظت از بیماران در برابر قند خون پایین که تهدید کننده ی زندگی است را با تحقیق بر روی 255 بیمار که در مجموع بیش از 700 انفوزیون جزایر را در بیمارستان دانشگاه آلبرتا در دو دهه ی گذشته دریافت کرده بودند، درThe Lancet Diabetes & Endocrinology  منتشر کردند.

پرفسور جیمز شاپیرو، استاد جراحی در دانشگاه آلبرتا، دارنده ی کرسی تحقیقاتی در پزشکی بازساختی و جراحی پیوند و رهبر تیمی که پروتکل ادمونتون را توسعه داد، گفت: ما به وضوح نشان داده‌ایم که پیوند جزایر یک درمان مؤثر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است که به سختی بیماریشان قابل کنترل است، این داده ها که نشان دهنده ی ایمنی بلندمدت این روش درمان است، به ما اطمینان می دهد که راه درستی را در پیش گرفته ایم.

این شواهد بسیار قوی، نشان می‌دهد که درمان‌های مبتنی بر سلول می‌توانند تأثیر معناداری و تغییردهنده‌ای برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشند. ما چیزی را ارائه می دهیم که سایر درمان های دیابت ارائه نمی دهد: یک درمان راحت با قابلیت پیش بینی، و ثبات در سطح قند خون که تاکنون با هیچ روش دیگری برای این گروه از بیماران امکان پذیر نبوده است.

جزایر پانکراس، مجموعه‌ای از سلول‌ها هستند که انسولین تولید می‌کنند، هورمونی که به بدن اجازه می‌دهد تا جریان انرژی غذا را کنترل کند، مازاد آن را بعد از غذا ذخیره کرده و بین وعده‌های غذایی آن را آزاد ‌کند تا به بدن اجازه ی ادامه ی کار را بدهد. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی به اشتباه سلول های درون جزایر را از بین می برد، بنابراین بیماران مجبور به تزریق انسولین می شوند. بیمارانی که به سختی قابل کنترل هستند، یا به اصطلاح دیابت «شکننده ای» دارند، با قند خون پایین یا بالا و عوارض طولانی مدت تهدید کننده زندگی، مواجه هستند.

بین مارس 1999 و اکتبر 2019، 255 بیمار پیوند جزایر را از طریق تزریق به کبد دریافت کردند. هفتاد درصد از پیوندها برای مدت زمان متوسط ​​نزدیک به شش سال، زنده ماندند. محققان گزارش دادند که ترکیبی از دو داروی ضدالتهابی که در دو هفته اول پس از پیوند داده شد، عملکرد طولانی مدت جزایر را به طور قابل توجهی افزایش داد.

گیرندگان پیوند مجبورند داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مادام العمر را مصرف کنند که در برخی موارد منجر به سرطان پوست یا عفونت می شود، اما اکثرا چنین عوارضی در طول دوره مطالعه کشنده نبودند.

هفتاد و نه درصد از دریافت کنندگان پیوند، توانستند پس از دو یا چند تزریق جزایر و یک زمان متوسط ​​95 روزه پس از اولین پیوند، از تزریق انسولین بی نیاز شوند. محققان گزارش دادند که شصت و یک درصد یک سال بعد، 32 درصد در پنج سال و هشت درصد پس از 20 سال، هنوز مستقل از انسولین بودند. در حالی که اکثر بیماران مجبور بودند تزریق انسولین را از سر بگیرند، دوزهای مورد نیازشان معمولاً بسیار کمتر از نیاز اولیه ی آنها بود و کنترل دیابت آنها بهبود یافته بود.

پرفسور شاپیرو اظهار داشت: آزادی کامل از انسولین هدف اصلی نیست. بدیهی است که این یک امتیاز بزرگ است، اما بزرگترین هدف برای بیمار - زمانی که زندگی آنها به دلیل کنترل ناموفق دیابت و افت و خیزهای خطرناک قند خون مختل شده است- ثابت ماندن قند خون است که زندگی او را آسان و نرمال می کند.

ادمونتون بزرگترین سایت، برنامه پیوند جزایر در جهان است، اما اکنون چنین پیوندهایی در سایر شهرهای کانادا، سوئیس، فرانسه، استرالیا و بریتانیا نیز انجام می شود. پرفسور شاپیرو امیدوار است که نتایج این روش در کشورهایی مانند ایالات متحده که فقط به صورت آزمایشگاهی و تحقیقاتی از این درمان استفاده می کنند، اعتماد ایجاد کند.

پرفسور شاپیرو به تمرکز خود بر یافتن منبع فراوان تری از سلول های جزایر برای جایگزینی اتکای فعلی به پانکراس اهداکنندگان متوفی ادامه خواهد داد. آزمایشات انسانی قبلاً با استفاده از سلول های بنیادی برنامه ریزی شده برای تولید انسولین موفقیت آمیز بوده است. کارآزمایی‌ها برای پیوند سلول‌هایی که از دید سیستم ایمنی پنهان می مانند، اصلاح شده‌اند.

پرفسور شاپیرو گفت: پیوند سلولهای جزایر که امروزه وجود دارد برای همه ی بیماران مناسب نیست، اما مطالعه ی ما که اثبات بسیار واضحی از این مفهوم است، نشان می دهد که اگر بتوانیم مشکل عرضه را برطرف کنیم و داروهای ضد رد پیوند را به حداقل برسانیم یا حذف کنیم، می توانیم این درمان را به جلو برده و دسترسی کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 را به آن در آینده بیشتر کنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220519/Islet-cell-transplant-program-offers-an-effective-treatment-for-patients-with-hard-to-control-Type-1-diabetes.aspx